A Triál egy kerékpáros szakág, amelyben a kerékpárosok különböző természetes vagy mesterséges akadályokon jutnak át anélkül, hogy lábuk vagy bármely testrészük az akadályt vagy a talajt érintené.
A Triál emellett versenysport is, a versenyzők szekciókra csoportosított akadályokon haladnak át. A cél a kapukkal jelzett akadályokon való átjutás és ez által minden teljesített szektornál 10 pont begyűjtése. A test bármely részének és/vagy a kerékpár bármely részének (kivéve a gumiabroncsokat) az akadályokkal vagy a talajjal való érintkezése büntetőpontot von maga után, és a szektoron nem jár a 10 pont. Az a versenyző az adott kategória győztese, aki a legtöbb pontot gyűjtötte össze.
Miért jó triálozni?
A magyar triálos közösség jelenleg nagyjából 100-120 fő aktív tagot számlál. Szinte mindenki mindenkit ismer, családias, összetartó közösség vagyunk. Segítjük egymást, amiben tudjuk.
Noha a triál egyéni sport, a helyi csapatok együtt edzenek, a versenyeken egymásnak szurkolnak, és sokszor életre szóló barátságok is köttetnek.
Aki a triál alapjait megtanulja, az akármilyen kerékpárral sokkal kontrolláltabban, magabiztosabban közlekedik, hiszen a triál kezdő szinten nem a nagy és látványos ugrásokról, hanem a stabil kerékpárkezelésről, a szabályozott fékezésről, az egyensúlyozásról szól.
Ez a sport alapvetően nem könnyű, elkötelezettséget és kitartást igényel, a sikerért meg kell dolgozni. Aki ebben a sportban valamit elér, az megtanulja, hogy amibe sok munkát fektetünk, azt bizony utána nagyon megbecsüljük.
A komolyabb mozdulatok megtanulása, vagy egy-egy versenyen egy magunkhoz képest kiemelkedő eredmény elérése nagy önfegyelmet és koncentrációt igényel, így egyúttal ezeket is remekül fejleszti.
Triáltörténelem
A kerékpártriál a motorkerékpár-triál sportból, Katalóniából (Spanyolországból), maga a megnevezés pedig a trialsín szóösszetételből származik (a trial sin motor kifejezés rövidítése, magyarul „motorkerékpár-triál motor nélkül”), és állítólag Pere Pi, a motorkerékpár-triál világbajnok versenyző, Ot Pi apja találta fel. Pi apja azt akarta, hogy fia a motorkerékpár-triál alapjait egy közönséges kerékpáron gyakorolva tanulja meg.
A triálkerékpározás a kerékpárkezelési készségek extrém próbája, számos természetes és mesterséges akadályon kell áthaladni. Ma már világszerte vannak követői, bár még mindig elsősorban európai sportág. A triálkerékpározás során szerzett készségek gyakorlatilag bármilyen kerékpáron hasznosíthatók például egyensúlyozásra, szabályozott fékezésre és egyhelyben állásra, vagyis a kerékpáron való egyensúlyozásra anélkül, hogy letennénk a lábunkat.
A triálkerékpárokat erős fékek, széles kormány, könnyű alkatrészek, egysebességes alacsony sebességfokozat, alacsony guminyomás vastag hátsó gumiabronccsal, jellegzetes vázgeometria és általában nyereg nélküli kivitel jellemzik.